15 stížností denně

„Průměrný člověk si stěžuje 15x až 30x za den, takže v ČR je to přibližně 6 miliard stížností měsíčně,“ dozvídáme se v knížce Svět bez stížností od amerického autora Willa Bowena. Následuje i výzva připojit se k 21 dnům bez stěžování. Přidáte se? Můžete se do výzvy pustit nejen vy, ale třeba i celá škola.

Knihu jsem přečetla za pár dní během nemoci, kdy konečně nastal čas a klid ubrat pár titulů z připravené hromádky. Překvapilo mě, jak moc se dokázal autor rozepsat o tak „jednoduchém“ tématu, že zaplnil více než 200 stránek a navíc si ANI JEDNOU NEPOSTĚŽOVAL!

Když se ti něco nelíbí, tak to změň. Když nemůžeš změnit to, co se ti nelíbí, změň svůj postoj. NESTĚŽUJ SI.“ Maya Angelouová

Vzala jsem si k srdci tento citát a začala si více všímat, o čem a jak se bavíme doma, ve škole, po telefonu s přáteli či neznámými lidmi, které potkáváme třeba ve výtahu. A výsledek? Kromě neefektivních způsobů komunikace a nadřazeného vztahu mezi dosplěými a dětmi jsem slyšela spoustu stížností. Že by opravdu statistiky o 15 až 30 stížnostech denně nelhaly? Jen si poslechněte pár vět:

„Dnes mě zase bolí v krku, nevím, jak přežiju 6 hodin ve třídě.“

„To je ale strašná zima, co? Už aby tu bylo jaro!“ 

„Já ani dolů na oběd nepůjdu, zase to bude přesolené a samé kari. To se nedá jíst.“ 

„Ty prvačky jsou děsně drzé. Představ si, co mi řekla, umělkyně jedna!“ 

„Už zase písemka? My pořád jen píšeme!“ 

Stížnost je vyjádření zármutku, bolesti anebo nespokojenosti.

Podle Willa Bowena je stěžování „energetické vyjádření, které se zaměřuje na daný problém, a nikoliv na jeho řešení.“

Semeniště stížností

Doktorka Robin Kowalski z univerzity v Clemsonu popsala pět důvodů, proč si lidé stěžují:

  • Získat pozornost – lidé potřebují vzbudit pozornost a často je nenapadá jiný způsob, než si postěžovat na počasí, zdraví nebo neschopnost kolegy z práce.
  • Vzdát se odpovědnosti – stěžovatel se snaží zdůvodnit svoji neschopnost, proto raději řekne, že to nejde, že za nedosažení cíle může někdo jiný.
  • Vzbudit závist – jde o vychloubání a upozorňování na svoje kvality. Představuje způsob, jak dát najevo, že jsme lepší než kritizovaný člověk.
  • Získat moc – stěžováním si na ostatní, kritikou a pomlouváním může člověk získat moc, autoritu nebo oblíbenost.
  • Omluvit špatný výkon – stěžovatel se snaží omluvit svůj nezdar, zaměří se tedy na nepříznivé okolnosti.

Když se na seznam podíváme, do puntíku tento model sedí na školní prostředí. Žáci mohou nevhodným způsobem vyrušovat právě proto, aby na sebe přitáhli pozornost. Kolikrát jste slyšeli, že jim „to nejde“, „nezvládnou to“, nebo svalují vinu na někoho jiného („učitelka si na mě zasedla“, „nic jsem nedělal, to soused a odnesli jsme to oba“ apod.)? Vytahování a závist se také usadily do školních lavic oblečením počínaje a mobilními telefony nekonče. Ani učitelé na tom nejsou lépe, stačí velká přestávka ve společném kabinetu a stížností napočítáte hned několik. Kritika, pomlouvání, ironie a sarkazmus ve školách slyšíme poměrně často.

Když to sečteme a podtrhneme, ŠKOLA JE PERFEKTNÍM SEMENIŠTĚM STÍŽNOSTÍ.

Co ale s tím? ZAČÍT U SEBE!

Stačí 21 dní

Přečtěte si knihu, navlékněte fialový náramek a začnou se dít věci.

Podle výsledků psychologických výzkumů člověku stačí 21 dní, aby si vytvořil nový návyk. To nezní nedosažitelně, co říkáte? Jen je potřeba věnovat cíli plnou pozornost a nepolevovat.

21denní výzva podporuje lidi v tom, aby si přestali stěžovat a nasměrovali svou mysl k pozitivnějšímu, konstruktivnějšímu a úspěšnějšímu životu.“ Will Bowen

Vědci tvrdí, že když získáváme určitou dovednost, procházíme přitom čtyřmi stádii:

  1. Nevědomá neschopnost je fáze, ve které se většina lidí stále nachází. Neuvědomujeme si, jak moc si stěžujeme.
  2. Vědomá neschopnost – přichází v době, kdy si plně uvědomujeme, co říkáme a jak často si stěžujeme. Ještě ale nejsme schopni ohlídat stížnosti, které nám vychází z úst.
  3. Vědomá schopnost – nastává, když mluvíme pozitivněji, více promýšlíme, co řekneme.
  4. Nevědomá schopnost – dosáhli jsme stavu, kdy se změnilo naše myšlení a my nemusíme prozkoumávat svoje myšlenky natolik, abychom zaplašili stížnost již v zárodku. Zkrátka se stane nestěžování naší přirozeností

Fialový módní doplněk

Ke knize je přiložen nestěžovací náramek, další  náramky pro přátele nebo žáky je možné si objednat na stránkách www.nestezujsi.cz.

Nestěžovací náramky jsou rozšířeny ve více než 106 zemích a 11 milionů lidí vlastní tento fialový náramek.

Náramek stačí navléknout na zápěstí, čímž započnete svou jednadvacetidenní cestu. Místo fialového náramku ale můžete použít i jakýkoli jiný nebo gumičku do vlasů. Kdykoli se přistihnete při stěžování, přendáte si náramek na druhou ruku a začnete znovu od začátku (tedy jste opět u prvního dne). Nic složitého, že?

Pak přichází možná nejtěžší část – VYTRVAT. Z příběhů v knize jsem pochopila, že většině lidí trvá výzva několik měsíců, klidně i rok. Takže se není za co stydět.

Já náramek nosím téměř měsíc a jsem stále u prvního dne. Dostala jsem se i ke třetímu dni a s hrůzou zjistila, že zatímco jsem doma, je to snazší. Jakmile odejdu do školy, létá kolem mě tolik stížností, že je těžké se k nakažlivému stěžování nepřidat. Také vidím, že pokud to ve škole zvládnu, potřebuji ten přetlak doma ventilovat a většinou pak přemýšlím, jak si o tom popovídat bez stížností, abych výzvu neporušila.

Jen o náramku to ale není. Já ten svůj po týdnu ztratila a dlouho ho nemohla najít. Přesto jsem dál sledovala, zda vyjadřuji stížnosti a pokud ano, uvědomila jsem si to. Náramek nakonec ležel v rukávu svetru, kde se nedopatřením ocitl při svlékání. Asi mám příliš úzkou ruku, nebo to tak prostě mělo být, abych se na něj nevázala a pokračovala dál i bez něj.

Psychologické výzkumy ukazují, že stěžování škodí fyzickému a emočnímu zdraví, vztahům i pracovním úspěchům.

Škola bez stížností

Do výzvy se mohou zapojit celé rodiny, skupiny přátel, pracovní kolektivy nebo školy. Dokonce si na uvedených stránkách můžete zdarma stáhnout Učební plán pro pozitivní transformaci založený na knize Svět bez stížností Willa Bowena, nebo rovnou objednat balíček pro učitele s knihou a 51 nestěžovacími náramky za výhodnou cenu.

Vraťme se ale k prvnímu citátu.

„Když se ti něco nelíbí, tak to změň. Když nemůžeš změnit to, co se ti nelíbí, změň svůj postoj. Nestěžuj si.“ Maya Angelouová

Kromě přečtení knihy a pořízení nestěžovacího náramku můžete pro sebe i své okolí udělat ještě víc. ZAČÍT PRACOVAT NA SOBĚ. Změnit myšlení, způsob komunikace a vztahy se svými žáky a okolím.

Nestěžuji si a vydávám se do džungle před tabulí

V dubnu se otevírá jarní běh online kurzu pro učitele, který vám pomůže změnit to, co se vám ve škole nelíbí. Vyřešíte kázeňské problémy, začnete s žáky efektivně komunikovat a posílíte partnerské vztahy ve třídě.

Do 28. 3.  2018 navíc můžete získat vstup za výhodnějších podmínek. Více informací o kurzu naleznete zde ››.

Stěžování způsobuje, že se lidé zaměřují na své momentální problémy, a tak se připravují o vnitřní schopnost hledat a nacházet pozitivní, harmonická řešení.

Přeji vám, ať taková pozitivní a harmonická řešení aktuálních problémů nacházíte snadno a s lehkostí :-).

Nina Suchomelová

Specializuji se na efektivní komunikaci ve škole a vytváření partnerského vztahu se žáky, čímž pomáhám učitelům zkrotit džungli před tabulí. Jsem autorkou e-booku pro pedagogy 3 kroky ke zkrocení džungle před tabulí.
Nina je učitelkou na střední škole, manželkou skvělého muže a matkou dvou úžasných dcer. Vždy chtěla jít svou vlastní cestou, vzdělávat se a hledat nové možnosti jak v oblasti školství, tak rodinného života. Zajímá se o přírodu, ekologii, zdravý životní styl a jógu.
Její příběh si můžete přečíst zde >>

Komentáře

  • Stáhněte si e-book ZDARMA

    thickpaperbacklaying_700x700

     

    Stáhněte si e-book, který Vás naučí, jak komunikovat se žáky při vyučování.

    My Newsletter

  • Online kurz pro učitele

    notebook_655x464

  • Nejnovější příspěvky

  • Rubriky