Střípky z konference

Asi každý učitel potřebuje jednou za čas pořádně dobít baterky. A to se mi v pátek 23. března podařilo. V Hradci Králové se totiž konal 3. ročník konference Cesty ke vzdělávání, který pořádá Jenský kruh a ZŠ Hučák. Pokud vás zajímá, jaká témata byla na konferenci v centru zájmu, nabízím malou ochutnávku.

Budoucnost pro naše děti

Úvodní přednášky se ujal Bob Kartous (EDUin) se zajímavým povídáním na téma Jak měnit vzdělávací systém, aby děti lépe připravoval na svět, do něhož vstupují. Otevřela se tím celá řada kontroverzních otázek ohledně změny vzdělávacího systému a přípravy dětí na změny, kterou naši zemi čekají v horizontu následujících 15 let. Zazněly otázky, jak by se měla změnit škola, co a jak učit, na jakou budoucnost děti připravit?

Nejsou stejné

Jako další se chopila mikrofonu známá psycholožka Šárka Miková s interaktivní přednáškou s názvem Teorie typů ve výchově a vzdělávání aneb Různé děti mají různé potřeby. Na konkrétní videoukázce názorně ilustrovala, že každé dítě je od narození jiné, má odlišné potřeby, vlastnosti a vrozené nastavení mozku.

Řada rodičů a učitelů posuzuje děti podle sebe. Říká si: „Co je dobré pro mě, je dobré i pro dítě.“ Ale ouha, tahle rovnice neplatí.

Dítě může mít úplně jiné potřeby, než máme my. Jinak se projevuje, přijímá výzvy, jinak přistupuje ke hře i učení. A to může být problémem, který ústí v nedorozumění, nepochopení a konflikty. Nastávají problémy v komunikaci, vztahy se zadrhávají, sklouzneme k nálepkování a do našeho hodnocení se promítá nenaplněné očekávání. Děti pak mohou být nešťastné a frustrované. A to jistě nechceme. Proto je zásadní uvědomění, že děti nejsou stejné a jádrem problému může být odlišné vrozené nastavení dítěte a dospělého.

Paní Miková také představila svoji zbrusu novou knihu „Nejsou stejné“ právě o vrozených odlišnostech dětí, která je určena pro rodiče a učitele. Čerstvě vytištěná a zakoupená kniha už obtěžkala polici v mojí knihovně a moc se těším, až si jí pročtu (nebojte, brzy vám o ní napíši).

Jsme „divní“, ale stojí to za to!

Pomyslnou štafetu přednášejících převzala zkušená paní učitelka Dagmar Bulová a zabrousila na diskutované téma vnitřní motivace a žáků. Její povídání nazvané Aby škola bavila? Nemusím, ale chci! Jak na vnitřní motivaci a projektovou výuku skloubilo povídání o principech Montessori pedagogiky s cennými zkušenosti z praxe na základní škole. Tato škola funguje na základě těchto principů a navenek je někdy označována jako „divná škola, kde děti celý den lezou po koberci“. Z poutavého povídání, fotek i videoukázek z výuky bylo velmi dobře vidět, jak tato „jinakost“ přispívá k rozvoji žáků.

Domácí úkol před vyučováním

Dopolední blok přednášek uzavřel gymnaziální učitel Radim Špilka se svojí Převrácenou třídou. Princip tohoto přístupu krásně vysvětluje obrázek níže. Ale kdybych to měla shrnout, tak základem převratu je zařazení domácí přípravy (zhlédnutí výukového videa) ještě před samotným vyučováním. Radim Špilka učí matematiku a základní principy vysvětlí svým žákům prostřednictvím videa. V samotné hodině matematiky má pak více času a prostoru na společné procvičování a individuální práci se žáky. Že to dobře funguje potvrdila kromě pana učitele i trojice žáků na pódiu.

Potěcha i pro chuťové pohárky

Po výtečné vegetariánském obědě (tak vynikající gratinované brambory, kapustové karbanátky a zeleninové saláty jsem už dlouho nejedla), kdy i nižší potřeby byly dosyta vyslyšeny, následovaly workshopy. A nabídka výběru byla široká…

  • Domácí vzdělávání – mýty a fakta
  • Prožijte si projektové aktivity(…i s Montessori pomůckami)
  • Jak se vrozené nastavení mozku promítá do učení
  • Videoreflexe pro učitele a rodiče

Klapka a jedeeééém

Já zamířila na wokrshop zaměřený na videotrénink. Zaujalo mě, jak široké uplatnění může analýza videozáznamu mít. Videotrenéři natáčejí v rodině, v mateřské škole, ve školní třídě nebo třeba na pracovišti. Podrobným rozborem vybraných úseků můžeme pojmenovat opravdu klíčové momenty, které nám při prožívání každodenní situací unikají.

K záznamu se můžeme opakovaně vracet, pouštět si ho vícekrát za sebou, sekvence zpomalovat, což může přispět k třeba i drobným změnám, které ale mají dalekosáhlé dopady.

Pracuje se zde se záměrem a požadavky učitele, na které se pak spolu s trenérem zaměřuje. Mohou například sledovat, jak učitel rozděluje mezi děti svoji pozornost, jak fungují vzájemné vztahy mezi dětmi, odkud pramení opakující se problémy z kázní apod.

Celý workshop byl velmi inspirativní a nabízený nástroj poskytuje učitelům poměrně jednoduchý způsob, jak na sobě začít pracovat.

Více se o konferenci můžete dozvědět na stránkách ZŠ Hučák, nasát atmosféru je možné i na facebookových stránkách.

Dobité baterky

Z celé konference si odnáším cenné aha-momenty, podněty a pošťouchnutí ke změně, novou knihu a hlavně energii pustit se do nových projektů.

A energie se bude hodit, protože již brzy se otevře příležitost ke změně i vám. Na začátku dubna startuje jarní běh online kurzu pro učitele a vy se do něj můžete přihlásit již teď.

Chci zjistit více o kurzu >>.

Kdy jindy je čas začít se rozvíjet, neodkládat problémy na jindy a začít měnit to, co se mi nelíbí? Kdy jindy než právě TEĎ.

Navíc jaro přináší novou čerstvou energii a chuť tvořit. Ctíte to? Pokud ano, tak teď je ideální čas absolvovat kurz se společně naladěnými lidmi.

Cesta do online kurzu vede tudy >>.

Nina Suchomelová

Specializuji se na efektivní komunikaci ve škole a vytváření partnerského vztahu se žáky, čímž pomáhám učitelům zkrotit džungli před tabulí. Jsem autorkou e-booku pro pedagogy 3 kroky ke zkrocení džungle před tabulí.
Nina je učitelkou na základní škole, manželkou skvělého muže a matkou dvou úžasných dcer. Vždy chtěla jít svou vlastní cestou, vzdělávat se a hledat nové možnosti jak v oblasti školství, tak rodinného života. Zajímá se o přírodu, ekologii, zdravý životní styl a jógu.
Její příběh si můžete přečíst zde >>

Komentáře