Při vyučovacích hodinách si žáci musí zapamatovat neuvěřitelné množství učiva. Některé informace si pamatují snadno. To když je učivo baví, vidí v něm smysl, jsou vhodně motivováni a mohou naučené využít v praxi.
Jak se ale zabavit pořadím prvků periodické tabulky? Jak využít v praxi Ohmův zákon? A jak si přestat plést římské číslice?
Dnešní školy bohužel stále ještě po dětech vyžadují učit se celou řadu poznatků zpaměti. Dostatečným opakováním a používáním se může učivo vrýt do paměti tak silně, že si ho vybavíte i po dlouhých letech.
Tak schválně. Dokážete odrecitovat vyjmenovaná slova po B ? Zkuste to! Věřím, že to zvládnete :-).
Kapacita naší paměti je podle vědců neomezená, ve skutečnosti jsme jen málokdy schopni zapamatovat si najednou víc než sedm položek, to je totiž kapacita krátkodobé paměti.
Naštěstí nám s memorováním mohou pomoci nejrůznější mnemotechnické pomůcky. Jedná se o básničky a říkadla, krátké příběhy či grafické konstrukce. Tyto pomůcky nám pomáhají zapamatovat si nějakou poučku či pravidlo na základě asociace.
Mnemotechnické pomůcky fungují na základě vlastních asociací, proto nejlépe fungují ty, které si sami vytvoříme. To ale neznamená, že nemůžeme převzít všechny ty fungující poučky. Naopak, pojďme je předat dětem, ať si mohou usnadnit učení zábavnou formou. Třeba budete překvapeni, jak taková drobnost může navodit pohodové klima ve třídě.
Mnemotechnické pomůcky si nejlépe zapamatujeme, když splní některou z podmínek:
Věřím, že mnemotechnické pomůcky můžeme využít ve všech předmětech. Chce to jen chuť a nápad. Uvidíte, že vymýšlení takových berliček bude bavit Vás i děti.
A pokud potřebujte inspiraci, nabízím zde několik více či méně známých mnemotechnik. Stačí si vybrat.
Tyto mnemotechnické pomůcky jsou převzaté z webu www.mojecestina.cz .
stalagMit: M znázorňuje dva krápníky rostoucí zespoda nahoru (ze zeMě)
stalakTit: T znázorňuje krápník visící zeshora dolů (ze sTropu);
stalagnÁt: dlouhé Á znázorňuje dlouhý krápník odshora až dolů.
nejviditelnější barvy duhy – červená, oranžová, žlutá, zelená, modrá, fialová
Tak co říkáte? Mohou naší paměti pomoci takovéto berličky? Věřím, že pokud je učitel dokáže vhodným způsobem zakomponovat do výuky, oživí tím nejen průběh vyučování. Nabídnutou pomocí také sděluje, jak je důležité nastavení pozitivních vztahů mezi učitelem a žáky.
Sdílejte s námi Vaše oblíbené mnemotechnické pomůcky v komentářích pod článkem.