Mapy jsou skvělým pomocníkem na cestách, ať už se vydáme pěšky, na kole či autem. Pomohou nám naplánovat trasu, zmapovat terén, připravit se na možné překážky. Kontrolují náš směr, navrhnou použití zkratky či usnadní zpětné vyhodnocení celé výpravy.
To vše nejspíš dobře znáte. Už jste ale někdy zkusili zmapovat cestičky ve své hlavě? Já ano a vřele to doporučuji i Vám.
Nechte se inspirovat třeba podobou mapy mého života nebo obsahem eBooku 3 kroky ke zkrocení džungle před tabulí.
Myšlenkové mapy vám pomohou, ať už děláte cokoli. Věřím, že pro ně naleznete velké využití v běžném životě i ve škole.
Ať se učíte novou látku, zapisujete poznámky či vypisujete fakta z knihy, plánujete narozeninovou oslavu nebo vymýšlíte obsah přednášky, myšlenkové mapy Vám práci usnadní a zefektivní.
Náš mozek se skládá ze dvou hemisfér. Každá má na starosti odlišný způsob vnímání, používá vlastní myšlenkové operace, zaměřuje se na jinou oblast duševních procesů.
LEVÁ polovina mozku se více zapojuje, když logicky pracujeme se slovy, čísly, sledem a pořadím. Pod jejím vedením vytváříme seznamy a hierarchické členění.
Barva, rytmus, prostor a rozměr. To jsou priority PRAVÉ hemisféry. S její pomocí rozvíjíme svoji představivost, vytváříme celkový obraz a sníme (denní snění).
Většina lidí je zvyklá psát lineární seznamy, poznámky a výpisky. Která část mozku je pak přetěžována? Správně, levá hemisféra. A není škoda nechat tu pravou odpočívat? Co takhle do svých zápisků zapojit více barev, obrázků a uspořádání v prostoru?
Přesně to umožňují myšlenkové mapy. A to není vše. Vytváření myšlenkových map přináší celou řadu výhod:
Myšlenkové mapy ráda využívám ve výuce. Z vlastní zkušenosti vím, že jejich tvorba žáky baví a s chutí se do jejich sestavování zapojují.
Pokud chceme, aby žáci sami spatřili všechny výhody mentálního mapování, je třeba mapám ve výuce věnovat hodně pozornosti. Po letech používání lineárních zápisků a čtení poznámek z odrážkovaných seznamů v učebnicích je jasné, že to není lehká cesta. Ale s trochou motivace rozhodně stojí za zdolání.
Mapy můžeme sestavovat společně, a vytvářet tak zápisky z hodin, výpisky z učebnice, poznámky z videa.
Samostatně mohou žáci psát do mapy obsah své budoucí slohové práce, písemné opakování látky, vypracování domácího úkolu apod.
Že se bojíte složitého opravování a hodnocení? Není třeba, žáci mohou získat zpětnou vazbu mezi sebou, od rodičů či sami z vlastních úspěchů.
Připojuji pár vyzkoušených námětů nejen ze školního prostředí:
Pokud Vás téma zaujalo, doporučuji prostudovat knihy Tonyho Buzana, průkopníka myšlenkových map. Zajímavé články, tipy, náměty a ukázky naleznete na www.myslenkove-mapy.cz.
A pro ty z vás, které odrazuje kreslení a pastelky, vězte, že existují i počítačové programy mentálního mapování. I když z vlastní zkušenosti vím, že kreslení pastelkami je báječný relax.