„Musíš být přísná a neoblomná, žáky si nepustit k tělu a pak postupně povolovat!“
„Nejdůležitější je se na žáky naladit, být k nim milá a přátelská, vyjít jim vstříc. Pak tě budou milovat!“
„Dej jim dost prostoru, svobodu rozhodovat se, ale nastav pevné hranice!“
Takto zněly rady a doporučení zkušenějších kolegů, když jsem před lety poprvé předstupovala před žáky jako novopečená paní učitelka.
Možná jste také na začátku své kariéry hledali odpověď na tuto klíčovou otázku…
Jelikož mě od studentů věkově nedělilo více než 10 let a často si mě paní uklízečky pletly s maturantkami, rozhodla jsem se být k žákům kamarádská.
Pokud nastal problém, řešila jsem ho domluvou (což příliš nezabíralo), nebo se problematickým situacím spíše vyhýbat. Zavalena přípravami na hodiny a hromadou fotek žáků (ve snaze si jich co nejvíce zapamatovat) jsem často nepříjemnosti odsouvala, přehlížela je nebo se rozhodla počkat, až se sami vyřeší (což se moc často nestávalo).
Teď vím, že tahle cesta není pro mě tou správnou. Změnila jsem přístup a od učitelky “kámošky” se odklonila jiným směrem.
Každý člověk je jedinečný a stejně tak i učitel. Charakterizují ho jeho vlastnosti, temperament, charakter, vize a cíle, nadšení, zkušenosti i přijaté modely výchovy a komunikace.
Vytvořila jsem jednoduchou typologii učitelů v jejich extrémních podobách. Naleznete se v některém z typů? Na 100 % nejspíš ne, ale možná se poznáte v některých vlastnostech.
Test naleznete v pracovní listu ZDE >>.
Odpovězte co nejupřímněji na otázky. Nikdo vás nekontroluje, ani nesleduje. Buďte objektivní a upřímní 🙂
Při vyplňování vám může pomoci vedený workshop.
Představte si typického generála. V uniformě, s čepicí na hlavě, chrlícího spoustu rozkazů, příkazů a pokynů. Přísného a rozhodného, neochotného diskutovat a odhodlaného vyhrát každou válku. Může z něj být cítit respekt, může z něj jít strach.
Tento typ člověka si jde přímo za svým cílem a snaží se ho za každou cenu dosáhnout. Má v zásobě řadu nástrojů a zbraní, které neváhá v případě ohrožení použít. Zastrašuje, varuje, hrozí. Diriguje, komanduje a trestá. Vyžaduje poslušnost, kázeň a pořádek.
Kamarády máme všichni rádi. Chovají se přátelsky, mile a vychází nám vstříc. Snaží se zavděčit a s každým udržet dobré vztahy. Nelpí příliš na pravidlech a kázni, podporují volnost a přirozenost dětí, neradi vytyčují přesné hranice. Rádi pomáhají a poučují, předávají informace a hodnotí. Snaží se být s každým zadobře, ne vždy je jim oplaceno stejnou mincí.
Kamaráda si sebou rádi vezmeme na výlet či do kina, ale při rozhodování o jeho účasti na nebezpečné výpravě či důležitém poslání, budeme pravděpodobně váhat. Můžeme se na jeho slovo spolehnout? Bude nám oporou a dokáže situaci správně vyhodnotit?
Partner je vnímavý, empatický a snaží se vyslechnout náš názor. Vystupuje respektujícím způsobem a je otevřený našim potřebám a požadavkům. Jeho snahou je uzavřít oboustrannou dohodu, která bude vyhovovat oběma stranám. Je na něj spoleh, drží slovo a je odpovědný.
Při komunikaci používá efektivní komunikační styly. Popisuje, informuje, vyjadřuje svá očekávání a emoce. Dává žákům dostatečný prostor pro jejich volbu a spoluúčast na rozhodování ve věcech, které se jich týkají. Podporuje odpovědnost žáků za učení i jejich chování.
Pokud ano, jsem moc ráda. Každý se vydává po té své jedinečné cestě. Důležité je, abyste se na ní cítili bezpečně, prožívali příjemné chvíle a cítili se ve škole dobře.
A pokud spokojeni nejste nebo hledáte jiný směr pro své kroky, nezoufejte. Můžeme se spolu vydat na cestu a po pár týdnech řadu věcí změnit…
PS: BLAHOPŘEJI :-). Právě jste prošli jednou částí online kurzu a splnili úkol, který na účastníky čeká hned čtvrtý den v prvním týdnu naší společné expedice do džungle před tabulí :-).