Začátek nového roku s sebou nese možnost ohlédnout se za předchozími 365 dny a položit si řadu otázek. Co všechno se mi v loňském roce povedlo? Co chci v následujících měsících zažít nebo se naučit? Na co se těším?
Ideální způsob, jak odpovědi najít a vizualizovat je, může být vyplnění pracovního listu nebo sestavení nástěnky snů. Obojí plánuji zařadit do lednových vyučovacích hodin. Přidáte se?
Na internetu můžeme najít spoustu inspirace – pracovní listy, mapy roku, kreativní diáře a nejrůznější návody na vytvoření visionboardů. Nechala jsem se některými inspirovat a vytvořila pracovní listy, které mohou usnadnit cestu ke splnění snů a naplnění představ i učitelům a jejich žákům.
Pro nový rok jsem opět upravila předchozí sérii pracovních listů, které jsou vhodné pro žáky 1. a 2. stupně ZŠ. Stačí je vytisknout, rozdat a společně se pustit do práce. Listy si mohou žáci založit do sešitu nebo portfolia. Vhodné je vrátit se k nim v průběhu roku (třeba v červnu, nebo až v prosinci) a poskytnout zpětnou vazbu. Vhodné je ptát se žáků na to, které části se podařilo splnit či v jakém rozsahu. Naopak u nedosažených cílů se můžeme zabývat tím, co jejich naplnění bránilo a co můžeme udělat příště jinak.
Základem nástěnky snů je list s vytištěnými číslicemi. První dvě (20) poslouží k ohlédnutí a další dvě (24) už k přemýšlení o plánech do budoucna.
Kromě tohoto listu s vytištěnými číslicemi budete také potřebovat barevné pastelky, fixy nebo jiné barvy, příp. barevné papíry, výstřižky z časopisů, nůžky a lepidlo.
Pak už se můžete pustit do práce. V příloze najdete pracovní list s pokyny k vytištění, návodné otázky můžete promítnout i pomocí projektoru.
Pokyny a číslice si můžete vytisknout zde >>.
Přemýšlení a tvoření mohou usnadnit návodné otázky.
Ideální je vytvořit menší skupinky, spojit několik lavic tak, aby si členové skupin mohli společně povídat, sdílet své dojmy a plány, klidně se i inspirovat. Takováto skupinová práce vytváří pozitivní vztahy ve třídě, a pokud se do ní zapojí i učitel, svým respektujícím přístupem může posilovat partnerský vztah se žáky.
Aktivitě můžeme věnovat celou vyučovací hodinu, nebo jen část, ve které společně začneme, a zbytek už mohou žáci doma dokončit.
A proč zůstávat jen u osobních nástěnek? Vytvořte si klidně i tu třídní. Naplánujte, co spolu zažijete, na jaké společné chvíle se těšíte a třeba i na čem bude letos potřeba zapracovat a co zlepšit.
Přeji krásně strávené společné chvíle a nezapomeňte si vytvořit i svoji nástěnku snů pro nový rok :-).