Já prostě nemám paměť na jména! Říkám si rok co rok na začátku září. Nové tváře žáků v lavicích a dlouhé seznamy jmen mi nahánějí hrůzu. Jen za loňský školní rok to bylo více než třicet tváří nových kolegů a na dvě stovky žáků ve třídách. Přestěhovala jsem se totiž do jiného města a začala učit na nové škole.
A právě v průběhu předchozích dvou pololetí jsem přišla na řadu pomůcek i vychytávek a ráda se s vámi o ně podělím.
Po letech jsem oprášila tipy pro lepší zapamatování načtené v psychologických knihách o paměti. Řada z nich se mi velmi osvědčila. Informace se totiž začaly propojovat bez mechanického memorování.
Nejvíce jsem využila zapojení představivosti při přiřazování jména k obličeji. Jak na to?
Čím je asociace bláznivější, vtipnější a absurdnější, tím stoupá pravděpodobnost zapamatování.
Nejlépe si jména procvičím, pokud je co nejvíce používám. Tedy se snažím žáky co nejčastěji oslovovat jménem.
Během samostatné práce žáků si najdu chvilku na zopakování jmen (podle zasedacího pořádku).
Pokud si s představovanou osobou (třeba kolegou) podávám ruku, snažím se ji zároveň oslovit jménem. Např. když se mi představí Petra, navážu hned oslovením: „Moc mě těší, Petro.“ „Petro, moc ráda tě poznávám.“
Velmi se mi vyplatilo zapůjčení hromadných fotografií tříd. Ty jsem si ofotila a doplnila k obličejům jména. Pomohla mi i fotokniha darovaná třídní učitelce, ve které patřila každému z žáků jedna stránka. Po večerech jsem si knihou listovala a snažila si vyrýt do paměti jména žáků i s jejich podobiznami.
Na některých školách mají žáky vyfocené a uložené přímo v systému (např. v Bakalářích). Nevýhodou je, že fotky jsou malé a někdy na nich děti nebývají poznat (zejména když byly podobizny pořízeny před několika lety).
Jsem vizuální typ a vyhovuje mi zapamatovat si jména podle rozmístění žáků v lavicích. Problémem zůstává, že se zasedací pořádek mění několikrát za pololetí a to má paměťová vodítka dosti rozhodí.
Na začátku roku bývá zvykem, že si žáci vytvoří cedulky se jménem a ty postaví před sebe na lavici. Mohou být užitečnou pomůckou pro aktivní procvičování jmen. Nevýhodou je, že se cedulky rychle poničí a poztrácí, časem žáky nebaví je stále hledat.
Osvědčilo se mi, když si žáci napsali velkým písmem své jméno na samolepku a tu nalepili na svůj sešit. Pak už stačí, aby na začátku hodiny ležel sešit otočený tou správnou stranou na lavici. A vizuální procvičování může začít.
Naštěstí si nemusíme jen nudně projíždět fotky a seznamy jmen. Můžeme si zahrát třeba některou z osvědčených her.
V zapamatování hraje roli i časté procvičování. Společné procvičování jmen se může hodit zejména v případě, kdy se žáci ve třídě neznají (v 1. třídě, v primě na gymnáziu, v 1. ročníku na SŠ). Jaké hry tedy zařadit na začátku září?
Jaké jsou vaše osvědčené tipy na zapamatování jmen většího počtu lidí? Podělte se s námi v komentářích pod článkem.
Pevně věřím, že letošní porce nových jmen a tváří bude pro mne snáze rozlousknutelným oříškem.
Přeji to i Vám, milá/milý ……………………… :-).