Škatulata, rozdělte se :-)

ROZDĚLOVÁNÍ DO SKUPINMáte rádi skupinové práce? Já ANO!

Líbí se mi, když to ve třídě žije, studenti mohou zapojit svoji kreativitu při řešení úkolů a nesedí v lavicích s pohledem upřeným do prázdna.

 

Často jsem narážela na otázku, jak žáky rozdělit, aby i proces rozřazování do skupin proběhl zajímavě, atraktivně a aby se ve skupinách neobjevovalo stále stejné složení žáků. Zároveň ráda uplatňuji partnerský přístup a nenutím žáky do rozdělování pouze podle vůle učitele.

Pojďme tedy využít losování 🙂

Od rozřazovacích aktivit vyžaduji 4 podmínky:IMG_0383

  • snadno pochopitelné zadání,
  • zařazení pohybové aktivity,
  • dostupnost pomůcek.

A tady jsou mí favorité, rozřazovací aktivity na medailových pozicích. Jsou jednoduché, hravé a podporují motivaci žáků k učení.

1. místo LOSOVÁTKA

Pro rozlosování do skupin můžeme využít:

  • pexeso – rozdělení do dvojic;
  • jména osobností  (Karel Gott)/ druhová jména rostlin či zvířat (sasanka hajní) / početní příklady se stejným výsledkem (5+5, 8+2) apod. – rozdělení do dvojic;
  • rozstříhané obrázky nebo puzzle – jakýkoli počet (ideálně do 5 žáků);
  • barevná víčka od PET lahví, pastelky;
  • hrací karty (4 skupiny), hod kostkou (6 skupin);
  • losovátka – úžasná pomůcka pro rychlé rozdělení do skupin podle počtu členů / či rozdělení dle počtu výsledných skupin.

BEZVA TIPLosovátka jsou mým favoritem – jen je třeba si pohlídat, aby se vám vrátily všechny kartičky a nezapomenout je seřadit podle čísla pro další použití (s tím rádi pomáhají sami žáci :-)).

PODĚLTE SE O SVŮJ NÁMĚT V KOMENTÁŘÍCH :-).

2. místo ROZPOČÍTÁVÁNÍ

Existuje celá řada způsobů, jak zábavně rozpočítat děti do skupin:

  • klasické rozpočítávání (první, druhý, třetí…);
  • rozpočítadla;
  • barevné samolepky (např. puntíky) nalepené na tělo (čelo, ruka, záda..);
  • seřazení žáků do řady podle zadaných kritérií (výška, datum narození, první písmeno ve jméně seřazené podle abecedy apod.), poté rozdělení (klasické rozpočítání);
  • rozdělování do skupinek podle odpovědí na otázky (např. oblíbená zmrzlina, znamení horoskopu, stejná barva očí), přeskupování ukončíme ve chvíli rovnoměrného rozřazení.

ROZPOČ

JAKÉ JE TO VAŠE OBLÍBENÉ ROZPOČÍTADLO?

3. místo DOBROVOLNÉ SKUPINY

Jednou za čas je prima nechat žáky zvolit si, s kým chtějí být ve skupině.

  • často zůstanou ve skupince se sousedem z lavice;
  • mohou ale vytvořit dvojici či čtveřici se spolužáky sedícími za nimi / před nimi v lavici;
  • po třídě rozvěsíme obrázky, listy se slovem/větou/mottem/větou a nechat žáky, ať se přesunou k listu, který se jim líbí nejvíc;
  • zadáme kritéria (např. celkový počet členů, min. počet dívek a chlapců);
  • můžeme zadat role, které budou jednotliví žáci ve skupině hrát (např. mluvčí, grafik, informátor) a podle zvolené role se mohou skupiny poskládat;
  • při skládankovém učení se nejprve vytvoří dobrovolné domovské skupiny, ale poté se rozprchnou do svých expertních skupin (dle zadání skupinové práce); po načerpání informací (např. z textu) se vrací do své domovské skupiny, aby předali zjištěné informace spolužákům;

A JAKÝ PROSTOR PRO VYTVÁŘENÍ SKUPIN POSKYTUJETE VY?

 

Příklady aktivit pro skupiny dvojic a šestic naleznete v článku ZDE>>.

Inspirovat se můžete i skupinovými komunikačními hrami nebo hravými ledolamkami.

Přeji vám mnoho úspěchů a zábavy při zařazování skupinových prací do výuky :-).

Nina Suchomelová
Specializuji se na efektivní komunikaci ve škole a vytváření partnerského vztahu se žáky, čímž pomáhám učitelům zkrotit džungli před tabulí. Jsem autorkou e-booku pro pedagogy 3 kroky ke zkrocení džungle před tabulí.
Nina je učitelkou na základní škole, manželkou skvělého muže a matkou dvou úžasných dcer. Vždy chtěla jít svou vlastní cestou, vzdělávat se a hledat nové možnosti jak v oblasti školství, tak rodinného života. Zajímá se o přírodu, ekologii, zdravý životní styl a jógu.
Její příběh si můžete přečíst zde >>