Vzpomínáte? Možná i vy jste psali podobné vzkazy paní učitelce na tabuli ve snaze zpestřit si poslední hodiny před Vánoci nějakou zajímavější činností či v lepším případě lenošením :-). A možná na vás čekají podobné vzkazy i od vašich žáků.
Nebo budete tvrdošíjně stát za svými vzdělávacími plány a řádně vyučovat i pod jmelím?
Věřím, že chcete žákům i sobě zpříjemnit ty poslední školní dny v roce zajímavou hodinou. Zároveň ale nechcete jen tak ztratit několik hodin nesmyslnými činnostmi.
Co takhle zařadit několik aktivit, které budou žáky bavit a zároveň budou rozvíjet jejich komunikační dovednosti, empatii a charakter?
Směle čtěte dál a vybírejte z mých oblíbených aktivit, které se hodí nejen na sváteční hodiny, ale i jako příprava pro nečekané hodiny suplování.
Aktivita zaměřená na pozornost dětí, při které si mohou vyzkoušet, jak se mění jejich soustředění a jaký to má vliv na jejich výkon.
POMŮCKY: 2 tabulky s čísly do každé dvojice, hodinky/stopky/mobil, papír a tužka
Vytvoříme dvojice žáků a vysvětlíme pravidla. Do každé dvojice žáci dostanou dvě tabulky s čísly. Jejich úkolem bude co nejrychleji ukazovat (prstem/tužkou) čísla od 1 do 25. Jeden žák ukazuje čísla, druhý stopuje a zapisuje čas. Aktivitu žák provádí 3x po sobě a s malou pauzou, kdy je tabulka otočena. Poté si žáci vystřídají role a využijí druhou tabulku.
Následuje hodnocení ve dvojicích a vyvození závěrů pro celou třídu.
Společné zamyšlení o morálce, charakteru a účelu našeho jednání.
POMŮCKY: vytištěný text Vánočního příběhu
Učitel či žák přečte nahlas Vánoční příběh.
Po přečtení s dětmi diskutujeme o morálce, charakteru a správnosti našich rozhodnutí. Nejprve žáci ve dvojicích diskutují, kdo se zachoval hůř. Zda lupič s nečistým, ale laskavým úmyslem, či neochotný policista, který muže nepustil z vazby.
Poté žáci diskutují ve větších skupinách a snaží se shodnout na společném verdiktu, příp. přesvědčit ostatní spolužáky.
Nakonec diskutujeme v celé třídě a na závěr můžeme i hlasovat.
Děti si vyzkouší, jaké to je hrát různé role ve skupině, pokusí se vžít do zadané role a pozorovat, jak mu role vyhovuje.
POMŮCKY: nastříhané lístečky s rolemi pro každou skupinu, papír a tužka pro pozorovatele, příp. témata diskuze k losování (možno zadat ústně společné téma a napsat ho na tabuli)
Žáky rozdělíme do skupin po 6 členech (pokud někdo zbyde či se nechce účastnit, přiřadíme mu roli pozorovatele) a skupina si sedne do kruhu (na židle, koberec), aby na sebe všichni viděli. Každý člen kruhu si vylosuje lísteček se zadáním své role, do které se pokusí co nejlépe vžít a chovat se podle ní. Úkolem každé skupiny je diskutovat na zadané téma a držet se své role. Pozorovatelé sledují vývoj diskuze a po jejím ukončení přednesou své postřehy a závěry (pokusí se popsat role, které žáci hráli, popsat vývoj i závěry diskuze).
Následovat může další kolo, v němž si žáci vylosují nové role a změníme téma a pozorovatele.
Návrhy témat:
Na závěr zařadíme diskuzi a zpětnou vazbu.
Přeji Vám příjemně a smysluplně strávené poslední vyučovací hodiny roku.
– Nina Suchomelová