Ještě před rokem bych si vůbec neuměla představit, jak moc se povolání učitele změní. Spolu se žáky jsme se naučili obratně pohybovat v online prostředí a začali využívat řadu nástrojů, které nám společnou práci umožňují, nebo usnadňují. Jedná se konferenční místnosti, sdílené tabule a disky i nejrůznější zajímavé aplikace.
Existuje jeden nástroj, bez kterého si svou výuku na dálku už nedovedu představit.
Je jím Padlet. Sdílená nástěnka, do které mohou děti psát, kreslit, přesouvat objekty, nahrávat obrázky, dokumenty i odkazy. Zkrátka mám pocit, že lze jeho funkcí využít v jakékoli hodině, klidně i té třídnické. Žáci totiž mohou sdílet své zážitky, myšlenky, názory, objevy, pocity…
Mohou pracovat i společně na zadaném úkolu. Dokonce s pomocí Padletu je možné prezentovat i výsledky své práce tak, aby je ostatní viděli a mohli se jimi inspirovat.
Základní verze Padletu je zdarma a můžete si ji vyzkoušet na několika nástěnkách, kam pozvete své žáky. Ovládání je velmi intuitivní a snadné. Výslednou nástěnku lze sdílet, stáhnout i vytisknout.
Dost ale řečí, pojďme se podívat na konkrétní příklady, na kterých nejlépe uvidíte obrovské možnosti využití tohoto báječného nástroje.
Žáci mohou na začátku hodiny sami zjistit, co již o tématu vědí, jaké s ním mají zkušenosti a kde se s tématem už setkali. Na základě tohoto zjištění se pak aktivně zapojí do učebního procesu.
Součástí první fáze je také zjištění tzv. prekonceptu, tedy znalostí, vědomostí a dovedností, které už mají.
Otázky pro nezmara
Evokace k tématu objem a jeho měření
Vánoční dobroty – evokace k tématu trávicí soustavy
Ve druhé fázi učení využijeme Padlet jako nástěnku pro prezentaci zjištěných informací, výsledků práce, skupinové práce apod. Sdílená nástěnka zde může sloužit jako zdroj informací pro ostatní, inspirace pro další studium nebo motivace k dalšímu zkoumání.
Nástěnka prezentací žáků
Nástěnka fotografií modelů kůže
Popis buňky prvoka
Společný zápis zjištěných informací
Nástěnka pracovních listů
Sdílení výsledků měření teploty
Poslední fází učení je reflexe a i pro ni můžeme využít sdílené nástěnky v Padletu. Žáci si upevňují získané učivo a zařazují je do svého systému vědomostí. Reflexe je důležitým základem dalšího učení, na které můžeme navázat v dalších hodinách.
Padlet se skvěle hodí i pro opakování učiva z předchozích hodin.
Mapa tipů na výlety
Anotace k dokumentárním filmům
Fyzikální domino
Skupinová myšlenková mapa obojživelníků
Vennovy diagramy
Skládačka ptačího těla
Reflexe sledování jídelníčku
Zážitky z prodlouženého víkendu
Padlet je zkrátka můj oblíbený nástroj. Využívám ho téměř denně a myslím, že najde své místo i v době, kdy se vrátíme do školních tříd. Tvorba v něm mě i žáky baví a nabízí nepřebernou škálu možností využití. Sami žáci některé své práce tvoří přímo v Padletu, takže vidím využitelnost na obou stranách.
Přesto už vyhlížíme den, kdy se opět pohromadě sejdeme ve škole a budeme jen vzpomínat na všechno dobré a méně dobré z doby „koronaprázdnin“.
I k úvahám na toto téma jsme využili Padlet a výsledek vidíte zde…