Bez NĚJ ani ránu aneb NEJlepší nástroj pro mou distanční výuku

Ještě před rokem bych si vůbec neuměla představit, jak moc se povolání učitele změní. Spolu se žáky jsme se naučili obratně pohybovat v online prostředí a začali využívat řadu nástrojů, které nám společnou práci umožňují, nebo usnadňují. Jedná se konferenční místnosti, sdílené tabule a disky i nejrůznější zajímavé aplikace.

Existuje jeden nástroj, bez kterého si svou výuku na dálku už nedovedu představit.

Bez Padletu ani ránu

Je jím Padlet. Sdílená nástěnka, do které mohou děti psát, kreslit, přesouvat objekty, nahrávat obrázky, dokumenty i odkazy. Zkrátka mám pocit, že lze jeho funkcí využít v jakékoli hodině, klidně i té třídnické. Žáci totiž mohou sdílet své zážitky, myšlenky, názory, objevy, pocity…

Mohou pracovat i společně na zadaném úkolu. Dokonce s pomocí Padletu je možné prezentovat i výsledky své práce tak, aby je ostatní viděli a mohli se jimi inspirovat.

Základní verze Padletu je zdarma a můžete si ji vyzkoušet na několika nástěnkách, kam pozvete své žáky. Ovládání je velmi intuitivní a snadné. Výslednou nástěnku lze sdílet, stáhnout i vytisknout.

Dost ale řečí, pojďme se podívat na konkrétní příklady, na kterých nejlépe uvidíte obrovské možnosti využití tohoto báječného nástroje.

Padlet v úvodu hodiny

Žáci mohou na začátku hodiny sami zjistit, co již o tématu vědí, jaké s ním mají zkušenosti a kde se s tématem už setkali. Na základě tohoto zjištění se pak aktivně zapojí do učebního procesu.

Součástí první fáze je také zjištění tzv. prekonceptu, tedy znalostí, vědomostí a dovedností, které už mají.

Otázky pro nezmara

Evokace k tématu objem a jeho měření

Vánoční dobroty – evokace k tématu trávicí soustavy

Uvědomění si významu v Padletu

Ve druhé fázi učení využijeme Padlet jako nástěnku pro prezentaci zjištěných informací, výsledků práce, skupinové práce apod. Sdílená nástěnka zde může sloužit jako zdroj informací pro ostatní, inspirace pro další studium nebo motivace k dalšímu zkoumání.

Nástěnka prezentací žáků

Nástěnka fotografií modelů kůže

Popis buňky prvoka

Společný zápis zjištěných informací

Nástěnka pracovních listů

Sdílení výsledků měření teploty

Reflexe, opakování s pomocí sdílené nástěnky

Poslední fází učení je reflexe a i pro ni můžeme využít sdílené nástěnky v Padletu. Žáci si upevňují získané učivo a zařazují je do svého systému vědomostí. Reflexe je důležitým základem dalšího učení, na které můžeme navázat v dalších hodinách.

Padlet se skvěle hodí i pro opakování učiva z předchozích hodin.

Mapa tipů na výlety

Anotace k dokumentárním filmům

Fyzikální domino

Skupinová myšlenková mapa obojživelníků

Vennovy diagramy

Skládačka ptačího těla

 

Reflexe sledování jídelníčku

Zážitky z prodlouženého víkendu

Novoroční ohlédnutí

Spokojenost na obou stranách

Padlet je zkrátka můj oblíbený nástroj. Využívám ho téměř denně a myslím, že najde své místo i v době, kdy se vrátíme do školních tříd. Tvorba v něm mě i žáky baví a nabízí nepřebernou škálu možností využití. Sami žáci některé své práce tvoří přímo v Padletu, takže vidím využitelnost na obou stranách.

Přesto už vyhlížíme den, kdy se opět pohromadě sejdeme ve škole a budeme jen vzpomínat na všechno dobré a méně dobré z doby „koronaprázdnin“.

I k úvahám na toto téma jsme využili Padlet a výsledek vidíte zde…

Nina Suchomelová
Specializuji se na efektivní komunikaci ve škole a vytváření partnerského vztahu se žáky, čímž pomáhám učitelům zkrotit džungli před tabulí. Jsem autorkou e-booku pro pedagogy 3 kroky ke zkrocení džungle před tabulí.
Nina je učitelkou na základní škole, manželkou skvělého muže a matkou dvou úžasných dcer. Vždy chtěla jít svou vlastní cestou, vzdělávat se a hledat nové možnosti jak v oblasti školství, tak rodinného života. Zajímá se o přírodu, ekologii, zdravý životní styl a jógu.
Její příběh si můžete přečíst zde >>